Educaţie multiculturală pentru profesori şi elevi
 
Program încheiat
Scopul proiectului este să contribuie la creşterea nivelului general de implementare a educaţiei multiculturale în cadrul învăţământului primar din România.

 
  Coordonator de proiect:
Anca Săndescu

Perioada de desfăşurare:
iulie–noiembrie 2007

Acoperire geografică:
Alba, Bistriţa Năsăud, Bihor, Maramureş, Mureş şi Sălaj

Finanţator:
Departamentul pentru Relaţii Interetnice (DRI), Secretariatul General al Guvernului României
Scopul proiectului este să contribuie la creşterea nivelului general de implementare a educaţiei multiculturale în cadrul învăţământului primar din România.

 Obiectivele specifice ale proiectului îşi propun să:
 Crească nivelul de conştientizare a profesorilor din  judeţele multiculturale – Bihor, Sălaj, Maramureş, Mureş, Alba, Bistriţa Năsăud – asupra diversităţii etnoculturale şi a educaţiei multiculturale în România;
 Transfere profesorilor din cele 6 judeţe multiculturale instrumentele şi cunoştinţele necesare pentru implementarea pachetului educaţional de Educaţie multiculturală la clasele a III-a şi a IV-a;
 Crească gradul de sensibilizare faţă de problemele diversităţii etnoculturale a profesorilor din ciclul primar din cele 6 judeţe;
 Includă elemente ale educaţiei multiculturale şi ale diversităţii etnoculturale în manualele de literatură, geografie şi istorie din ciclul primar;
 Crească capacitatea de implementare a elementelor educaţiei multiculturale de către profesori în predarea materiilor literatură, geografie şi istorie în ciclul primar.

 Activităţi:
1. Cursuri profesori:
Această activitate vizează organizarea a 2 cursuri cu 25 participanţi – profesori din cele 6 judeţe selectate (Bihor, Sălaj, Maramureş, Mureş, Alba, Bistriţa Năsăud) prin care profesorii să fie expuşi nu doar cunoştinţelor de educaţie multiculturală şi diversitate etnoculturală, dar şi echipaţi cu metode şi instrumente care pot fi integrate atât în predarea educaţiei multiculturale ca materie opţională cât şi în predarea literaturii, geografiei şi istoriei prin includerea unor elemente specifice diversităţii. Ideea cursurilor a apărut din nevoia profesorilor de a primi nu doar informaţii sub forma ghidului metodologic dar şi sub forma de aptitudini şi metode practice. Astfel cursurile vor îmbina exerciţiile practice, simulările şi lucrul pe cazuri concrete din tematica manualelor din ciclul primar cu elemente caracteristice educaţiei multiculturale. Am inclus în această activitate atât profesori care sunt familiari cu pachetul educaţional „Educaţie multiculturală” care au fost distribuite în judeţele Bihor, Sălaj şi Mureş, precum şi profesori care în această etapă vor primi atât pachetul educaţional cât şi formarea necesară pentru predarea elementelor de educaţie multiculturală la orele de curs. Se doreşte ca aceste 2 cursuri să reunească profesori cu expuneri diferite la pachetul „Educaţie multiculturală” din dorinţa de a crea un mediu cât mai dinamic şi realist posibil, profesori deja familiari cu subiectul oferind o perspectivă diferită faţă de cei care vor fi expuşi prima dată acestei tematici.

2. Evaluare manuale:
Această activitate constă în analiza manualelor de literatură, geografie şi istorie din ciclul primar în vederea recomandării introducerii unor elemente suplimentare de diversitate, în concordanţă cu educaţia multiculturală. Analiza acestor manuale este necesară nu numai din perspectiva educaţiei multiculturale, ci şi din perspectiva alinierii curriculei româneşti la curricula europeană. Nevoia integrării elementelor diversităţii în celelalte materii va crea atât tranziţia uşoară spre materii legate de drepturile omului, cetăţenie şi democraţie, dar va aborda şi stereotipurile legate de minorităţi, conflict şi diversitate.

3. Recomandare  pentru  Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului – MECT:
Această activitate constă în crearea unui material final al proiectului – o recomandare către MEN – care  să includă recomandările unor specialişti precum şi rezultatele cursurilor pentru profesori, astfel încât în viitor programele şcolare să includă elemente ale diversităţii în predarea literaturii, geografiei şi istoriei în ciclul primar. Această recomandare va prezenta exemple concrete şi metodologice, precum şi exerciţii practice, dar şi o multitudine de paralele la alte astfel de practici existente în Uniunea Europeană. De asemenea, această recomandare va fi un instrument util nu doar în predarea diversităţii în viitor, ci şi un model pentru crearea unor materiale de tip „ghid metodologic” care să uşureze şi să simplifice introducerea unor elemente noi în curriculele formale, ţinând cont de standardele europene de educaţie.

4. Retipărirea pachetului educaţional:
Retipărirea pachetului educaţional şi distribuirea acestuia în judeţele Bistriţa Năsăud, Alba şi Maramureş. Materialele realizate (broşura, ghidul şi caietul) vor fi distribuite gratuit, câte un pachet care include 25 de broşuri, 25 de exemplare din caietul de exerciţii şi un ghid metodologic. Broşura va fi editată integral color şi tipărită într-un număr de 600 exemplare. Caietul de exerciţii va avea şi el reprezentări grafice, dar va fi editat monocrom şi tipărit în 600 exemplare. Ghidul metodologic va fi tipărit în 40 de exemplare.

 Grupul ţintă:
Profesorii din ciclul primar în învăţământul de stat atât în limba română cât şi în limba maternă a diverselor minorităţi naţionale din cele 6 judeţe vizate.

 Beneficiarii proiectului:
Cadrele didactice din ciclul primar al învăţământului de stat, elevii din ciclul primar ai şcolilor participante, precum şi alte cadre didactice din învăţământul de stat din judeţele în care vor fi distribuite pachetele educaţionale de Educaţie multiculturală pentru clasele a III-a şi a IV-a.

© CRDE 2002
TIPĂRIRE   ÎNCHIDE