Programul urmărește combaterea marginalizării unor categorii sociale dezavantajate prin încurajarea implicării acestora în viața comunității, precum și creșterea activismului comunitar în rândul acestora, insuflarea încrederii în capacitatea de a găsi soluții la problemele cu care se confruntă.
Rezultate:
Dascălii, directorii de ONG-uri și instituții de învățământ din sate care au fost instruiți în cadrul proiectului sunt capabili să proiecteze, să organizeze și să implementeze activități comunitare în instituții de învățământ formal (școală) sau informal (centre comunitare). De asemenea, centrele comunitare constituie puncte de interes pentru acei localnici care doresc să învețe și să desfășoare activități comunitare. Copiii implicați în proiect pot să depășească rămânerile în urmă în domeniul învățării specifice vârstei lor. Astfel, ei sunt capabili să învețe mai bine, se integrează în activitatea grupei de la grădiniță, iar mai apoi la școală, au mai puține motive să abandoneze școala. Părinții acestor copii au șanse mai mari de a-și găsi un loc de muncă. Pe termen lung, proiectul contribuie la reducerea sărăciei, la îmbunătățirea nivelului de viață, recunoașterea socială și participarea la viața comunității a grupurilor defavorizate. Din acest proiect au beneficiat și învățătorii și profesorii care nu au fost implicați direct în proiect, care se bucură în paralel de performanțele crescute ale copiilor/elevilor. Prin conștientizarea rolului fiecăruia în comunitate, a crescut gradul de implicare în viața comunității, mai ales în rândul populației rome. Astfel s-au redus șansele de dezvoltare a unor conflicte interetnice sau s-au aplanat cele existente.
Grupuri țintă:
65-70 de familii aparținând unor categorii sociale dezavantajate din 6 comunități: satele Bocșa, Camăr și Ip din județul Sălaj și satele Porumbeni, Ogra și Sânpaul din județul Mureș. Grupurile țintă fac parte din comunități care trăiesc în condiții de sărăcie extremă, cu familii (mai ales de etnie romă) cu numeroși copii, cu o rată a șomajului extrem de ridicată și venituri care se rezumă la ajutor social și venituri din munci sezoniere. Majoritatea acestor oameni sunt absolvenți de cel mult șapte-opt clase, iar rata analfabetismului este deosebit de ridicată și ea.
Activități:
amenajarea interioară și dotarea a 6 centre comunitare cu echipamente moderne (xerox, calculator, imprimantă) formarea a 12 educatoare / învățătoare care să proiecteze, organizeze și desfășoare activități educaționale pentru copii preșcolari și părinții acestora formarea a 18 lideri de ONG-uri, directori de școală și cadre didactice din mediul rural în domeniul scrierii și managementului de proiecte proiectarea și pilotarea unor activități locale cu scopuri educaționale pentru 65-70 familii realizarea unor materiale educaționale (planșe, materiale didactice) confecționate în colaborare de cadre didactice, părinți și copii.
Activitățile planificate prin proiect au reprezentat o premieră în cadrul fiecărei comunități locale. Printre altele, relevanța și actualitatea proiectului au fost susținute prin elementele comune ale obiectivelor sale și direcțiile de acțiune recomandate de Guvernul României prin politicile sociale și educaționale promovate.
|
|
|