CAUTĂ:
 
 PROGRAMELE CRDE
Iniţiative de bună guvernare în comunităţi multietnice
Dezvoltare comunitară în comunităţi multietnice
Cercetare şi documentare privind minorităţile etnice
Educaţie multiculturală
Integrare europeană
Promovarea dialogului interetnic
Burse de studiu, practică profesională
Promovarea incluziunii sociale
Achiziţii publice
 
Parlamentul adolescenţilor

Proiectul îşi propune să dezvolte valorile democraţiei şi ale statului de drept prin dezvoltarea capacităţii adolescenţilor de a-şi exercita activ drepturile şi responsabilităţile cetăţeneşti.

 Obiective specifice:

 dezvoltarea abilităţilor de gândire critică şi activism civic la 24 de liceeni şi 6 profesori din 6 licee din regiunea de dezvoltare de nord-vest
 formarea a 24 liceeni şi 6 cadre didactice în domeniile: democraţie, reprezentare şi participare civică, drepturile omului, viaţă parlamentară, gândire critică şi acţiune socială 
 sprijin pentru dezvoltarea capacităţii liceenilor de a-şi exercita activ drepturile şi responsabilităţile cetăţeneşti
 exersarea practicilor democratice în licee 
 responsabilizarea adolescenţilor pentru implicarea activă în rezolvarea propriilor probleme 
 sensibilizarea adulţilor faţă de eforturile şi preocupările adolescenţilor şi identificarea unor grupuri de sprijin la nivel local
 crearea unei reţele de licee care promovează implicarea tinerilor în iniţiative de democratizare a şcolilor şi comunităţii
 facilitarea stabilirii unor legături între liceeni şi politicieni locali de diverse coloraturi politice.

 Grupuri ţintă:


 24 tineri care vor reprezenta 6 licee (circa 2500 elevi implicaţi în activităţile locale) din 6 judeţe diferite din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest
 6 tutori locali (adulţi, cadre didactice din liceul de unde provin elevii), care îi vor însoţi pe tineri şi le vor acorda sprijin în activităţile pe plan local
 4-6 parlamentari locali.

 Activităţi:

 Constituirea unui parlament al adolescenţilor (selectarea a 6 grupuri parlamentare, formate fiecare din câte 4 elevi din 6 judeţe) selectaţi pe baza unor platforme program.
 Reprezentarea politică şi democraţia: 20 de ore de formare pe următoarele conţinuturi: elemente de legislaţie, drepturile omului şi activitatea parlamentarilor. Se vor organiza şi vizite la cabinete ale parlamentarilor locali. La formări vor participa atât parlamentarii adolescenţi, cât şi tutorii locali. 
 Înfiinţarea cabinetelor parlamentarilor în liceele participante: scopul înfiinţării acestor cabinete este de a asigura existenţa unui spaţiu în care să activeze şi de unde să îşi coordoneze activitatea tinerii parlamentari. Tinerii parlamentari îşi vor face cunoscută platforma program la nivelul şcolii/localităţii în rândul celor pe care îi reprezintă. 
 Gândire critică şi cetăţenie activă:. 40 de ore de formare pe următoarele teme: metode de dezvoltare a gândirii critice, tehnici de lectură, redactare şi organizare a discuţiilor, tehnici de argumentare şi dezbatere,  cooperarea şi acţiunea socială,  de la exprimarea de sine la argumentele scrise. La formări vor participa atât parlamentarii adolescenţi, cât şi tutorii locali. 
 Campanii locale de promovare a drepturilor omului şi a valorilor democraţiei în licee:  campanii de sensibilizare a liceenilor faţă de unele probleme cu care se confruntă societatea românească (corupţie, drepturile minorităţilor, libertatea presei, integrarea europeană, votul şi responsabilitatea civică, egalitatea sexelor etc.) şi un şir de dezbateri pe aceste teme în liceele lor.
 Sesiunea parlamentară a Parlamentului Adolescenţilor: se va organiza o săptămână de sesiune parlamentară care va reproduce modelul de organizare a activităţilor parlamentare reale: senat şi camera deputaţilor. Vor participa, alături de elevi, tutorii locali şi formatorii din proiect. Vor avea loc dezbateri în vederea elaborării unui pachet de măsuri pentru creşterea activismului civic al adolescenţilor. Acest pachet de măsuri va fi publicat în Monitorul Oficial al Adolescenţilor.
 Publicarea Monitorului Oficial al Adolescenţilor şi distribuirea lui la Parlamentul României, Consiliile Judeţene şi locale, dar şi colegilor adolescenţi din şcoli şi licee prin evenimentele locale de diseminare.


 
 

Proiectul este derulat de Asociaţia Lectura şi Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice în parteneriat cu CRDE

Responsabil ALSDGC:

Simona Bernat
Responsabil CRDE:
Cristina Grigorean

Perioada de desfăşurare:
octombrie 2005 – octombrie 2006

Acoperirea geografică:

Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare, Sălaj

Finanţatori:
Uniunea Europeană, programul Dezvoltarea Societăţii Civile, Componenta Democraţie, drepturile omului, statul de drept şi independenţa justiţiei – PHARE 2003

 

 
   
    
© 2002 CRDE
ACTUALIZAT: