CAUTĂ:
 
 PROGRAMELE CRDE
Inițiative de bună guvernare în comunități multietnice
Dezvoltare comunitară în comunități multietnice
Cercetare și documentare privind minoritățile etnice
Educație multiculturală
Integrare europeană
Promovarea dialogului interetnic
Burse de studiu, practică profesională
Promovarea incluziunii sociale
Achiziții publice
 
Parlamentul adolescenților

Proiectul își propune să dezvolte valorile democrației și ale statului de drept prin dezvoltarea capacității adolescenților de a-și exercita activ drepturile și responsabilitățile cetățenești.

 Obiective specifice:

 dezvoltarea abilităților de gândire critică și activism civic la 24 de liceeni și 6 profesori din 6 licee din regiunea de dezvoltare de nord-vest
 formarea a 24 liceeni și 6 cadre didactice în domeniile: democrație, reprezentare și participare civică, drepturile omului, viață parlamentară, gândire critică și acțiune socială 
 sprijin pentru dezvoltarea capacității liceenilor de a-și exercita activ drepturile și responsabilitățile cetățenești
 exersarea practicilor democratice în licee 
 responsabilizarea adolescenților pentru implicarea activă în rezolvarea propriilor probleme 
 sensibilizarea adulților față de eforturile și preocupările adolescenților și identificarea unor grupuri de sprijin la nivel local
 crearea unei rețele de licee care promovează implicarea tinerilor în inițiative de democratizare a școlilor și comunității
 facilitarea stabilirii unor legături între liceeni și politicieni locali de diverse coloraturi politice.

 Grupuri țintă:


 24 tineri care vor reprezenta 6 licee (circa 2500 elevi implicați în activitățile locale) din 6 județe diferite din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest
 6 tutori locali (adulți, cadre didactice din liceul de unde provin elevii), care îi vor însoți pe tineri și le vor acorda sprijin în activitățile pe plan local
 4-6 parlamentari locali.

 Activități:

 Constituirea unui parlament al adolescenților (selectarea a 6 grupuri parlamentare, formate fiecare din câte 4 elevi din 6 județe) selectați pe baza unor platforme program.
 Reprezentarea politică și democrația: 20 de ore de formare pe următoarele conținuturi: elemente de legislație, drepturile omului și activitatea parlamentarilor. Se vor organiza și vizite la cabinete ale parlamentarilor locali. La formări vor participa atât parlamentarii adolescenți, cât și tutorii locali. 
 Înființarea cabinetelor parlamentarilor în liceele participante: scopul înființării acestor cabinete este de a asigura existența unui spațiu în care să activeze și de unde să își coordoneze activitatea tinerii parlamentari. Tinerii parlamentari își vor face cunoscută platforma program la nivelul școlii/localității în rândul celor pe care îi reprezintă. 
 Gândire critică și cetățenie activă:. 40 de ore de formare pe următoarele teme: metode de dezvoltare a gândirii critice, tehnici de lectură, redactare și organizare a discuțiilor, tehnici de argumentare și dezbatere,  cooperarea și acțiunea socială,  de la exprimarea de sine la argumentele scrise. La formări vor participa atât parlamentarii adolescenți, cât și tutorii locali. 
 Campanii locale de promovare a drepturilor omului și a valorilor democrației în licee:  campanii de sensibilizare a liceenilor față de unele probleme cu care se confruntă societatea românească (corupție, drepturile minorităților, libertatea presei, integrarea europeană, votul și responsabilitatea civică, egalitatea sexelor etc.) și un șir de dezbateri pe aceste teme în liceele lor.
 Sesiunea parlamentară a Parlamentului Adolescenților: se va organiza o săptămână de sesiune parlamentară care va reproduce modelul de organizare a activităților parlamentare reale: senat și camera deputaților. Vor participa, alături de elevi, tutorii locali și formatorii din proiect. Vor avea loc dezbateri în vederea elaborării unui pachet de măsuri pentru creșterea activismului civic al adolescenților. Acest pachet de măsuri va fi publicat în Monitorul Oficial al Adolescenților.
 Publicarea Monitorului Oficial al Adolescenților și distribuirea lui la Parlamentul României, Consiliile Județene și locale, dar și colegilor adolescenți din școli și licee prin evenimentele locale de diseminare.


 
 

Proiectul este derulat de Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice în parteneriat cu CRDE

Responsabil ALSDGC:

Simona Bernat
Responsabil CRDE:
Cristina Grigorean

Perioada de desfășurare:
octombrie 2005 – octombrie 2006

Acoperirea geografică:

Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj

Finanțatori:
Uniunea Europeană, programul Dezvoltarea Societății Civile, Componenta Democrație, drepturile omului, statul de drept și independența justiției – PHARE 2003

 

 
   
    
© 2002 CRDE
ACTUALIZAT: